July 18, 2013

DAILY ROUTINE: THE SPRINKLERS

CALIFORNIA VS. ME: 1-0


In SoCal of Southern California is niets wat het lijkt. Fast Food restaurants hebben vaak ook een 'gezonde variant' op het menu, de Marine Layer zorgt 's morgens voor aangenaam loopweer dankzij de dichte mist/bewolking - bij mij gaan er dan meteen alarmbelletjes rinkelen: er is toch geen regen op komst hé? - en verdwijnt steeds stipt weer rond 9 à 10u om plaats te maken voor een stralend zonnetje. Maar wat vooral opvalt hier is... het gras. Het is niet noodzakelijk groener, maar toch bijna zo groen als bij ons. En dat zo zonder regen, vreemd! Zeker als je de dorre berglandschappen op de achtergrond bekijkt en je je realiseert... hier klopt iets niet. 


In SoCal or Southern California nothing is what it seems. Fast Food restaurants usually also have a healthy option on the menu, the Marine Layer makes sure you have the perfect amount of coolness (read: fog and clouds) for your morning run – my mind immediately thinks the worst of course… is that Belgian weather coming up?? – and is usually gone by 9 or 10AM. But what really caught my eye here is… the grass. It is unusually green for this dry climate and the contrast with the bare mountain landscapes in the background couldn’t have been bigger. And then you realise… something isn’t right here.


SOURCE
Californië leeft van de irrigatie- en sproeisystemen. Een groen stukje gazon is hier niet echt een luxe (iedereen heeft het!), maar kost veel tijd, moeite én geld. Ik kan me voorstellen dat de rekeningen hier serieus kunnen oplopen, want een tuin wordt gemiddeld twee keer per dag besproeid met water. De prijs die je betaalt voor dat verdomd goede weer elke dag? Wat in België met bakken uit de lucht valt, is hier broodnodig. Vanmorgen werd ik dan ook gewekt door een vreemd geluid.... Het was alsof er iemand met de deur van de badkamer open aan het douchen was. Wat is dat? Only the sprinklers krijg ik dan te horen. Hun werkdag begin ruim voor dag en dauw. 


California runs on irrigation and sprinkler systems. Having a nice green lawn isn’t necessarily a luxury here (everyone has one!), but it does require a vast amount of effort, time AND money. I can only imagine what the water bills add up to here since most gardens are heavily watered at least twice a day. I guess that’s the price you pay for this darn good weather every day, eh? If only we could import some rain from Belgium! Yesterday morning I was woken up by this very strange noise… as if someone was showering with the bathroom door open. "Silly, those are the sprinklers", is what I get then. Well, they sure are up early!

SOURCE
Geen probleem voor mij die sproeiers. Je hebt er nu niet bepaald last van en sommige systemen zijn zo ingenieus dat je ze bijna niet kan zien in de tuin. Tot ik vanmorgen rond 10u wilde vertrekken voor een ontspanned uurtje windowshopping. Vanaf het moment dat ik de voordeur achter me dicht trok, veranderde mijn route naar de auto in een survival trip. Blijkbaar kan het toch wel handig zijn het schema van deze sprinklers te kennen. Mijn weg werd geblokkeerd door zowat drie crazy sprinklers en dat was nog maar het begin. Toen ik ronde 1 overleefd had, bleek er ook nog een gestationeerd te zijn vlak naast de deur van de auto. Geen windowshopping dan maar? No way, dan moest ik terug voorbij die andere sproeiers. Moeilijk gaat ook en dus ben ik maar langs de passagierszetel naar het stuur gekropen. Gelukkig passeert hier niet veel verkeer in de straat want een elegant zicht was het waarschijnlijk niet. 

En zo is alles hier een beetje een avontuur!
Not that I mind them. It’s not as if they’re in the way and most of the time you hardly even notice them. That is, until this morning. I was on my way to the car for a relaxing hour of window shopping when my route suddenly turned into a survival trip. It might prove useful to learn the sprinkler schedule by heart, because the path was being blocked by three crazy sprinklers. After having survived those, I walked up to the car only to be surprised by round 2: a huge sprinkler on the driver’s side. I guess no window shopping, then? Not an option, that meant walking back the way I came! Which left me with only one choice: crawling to the driver’s seat via the passenger’s seat. Thank god this street isn’t busy because it sure wasn’t my most elegant move.  

And that’s how small things can turn into adventures in California!

xoxo,

Nathalie

PS: Op de website van De Morgen verscheen gisteren nog een artikel over gazons in Los Angeles

1 comment :

  1. Sprinklers zijn al wel vaker het onderwerp geweest van slapstick momenten in allerlei comedies, maar zelfs door jouw stukje te lézen kan ik mij al helemaal inbeelden hoe het er moet hebben uitgezien. Maar dan niet perse op een Ben Stiller/Seann William Scott-manier (de cliché comedy-acteurs uit Tinseltown).

    ReplyDelete

Thanks for leaving a message!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...