August 8, 2013

FIRST WORLD PROBLEMS: I'M THE NEW GIRL

SOURCE









Vier jaar talenstudies, waarvan drie jaar Engels, en een Amerikaanse vriend later moet ik er nog altijd aan wennen dat die 'u' in neighbour er aan deze kant van de plas niet bijmoet. Dat Brits is blijkbaar toch hardnekkiger dan gedacht! Het is net dat soort 'typo' dat me meteen weggeeft en bestempelt als 'niet van hier'. Dat, en het feit dat ik hier niet alleen qua taal een vreemdeling ben, is soms heel vermoeiend. Continu probeer ik me hier aan te passen en op te gaan in de massa. Alsof het ergste wat er kan gebeuren is dat ze hier in de supermarkt horen dat ik geen moedertaalspreker ben. Het is denk ik iets dat eigen is aan de Belgjes. "Doe maar gewoon, da's al zot genoeg" is zo een van die spreekwoorden waarmee ik ben opgegroeid. Het zit erin gebakken om niet uit de band te springen. En toch, ik begin me langzaam maar zeker te realiseren dat niemand er hier om geeft vanwaar ik kom en of Engels mijn eerste, tweede of vijfenzestigste taal is. Ik ben in het land van de immigranten en de uit-de-band-springers beland. Iedereen heeft hier een accent en een afkomst met een koppelteken. Iedereen is uniek en normaal zijn is haast een belediging. Wil ik me aanpassen, dan staat me die ultieme contradictie te wachten. Het is tijd om volwassen te worden, dringend een eigen (liefst gefundeerde) mening te ontwikkelen om tegen al die mondige Amerikanen op te kunnen en ongegeneerd voor mezelf uit te komen. Alles waar ik het stiekem benauwd van krijg dus... 


Even after four years of studying languages - three of which were dedicated to English - and having an American boyfriend for 3 years, I'm still prone to forget that on this side of the Atlantic neighbour is written without the 'u'. I guess British English is harder to shake off than I thought. It's exactly that kind of 'typo' that higlights my 'foreignness'. That, and the fact that not only the language is strange to me sometimes can be very tiring. It's a constant struggle to fit in and trying to be normal. As if the worst thing that could happen is that someone in the supermarket discovers I'm not a native speaker. I think this is something typically Belgian (correct me if I'm wrong!). We have a saying in Dutch that translates into something like: 'Just be normal, life is crazy enough already'. It's one of those sayings I grew up with. It's in my genes to want to try to blend in. But I'm starting to realize more and more that no one here cares where I'm from or whether English is my first, my second or my fifty sixth language. I've ended up in the country of immigrants and crazy people so to speak. Everybody here has their accent and hyphenated heritage. Everyone is unique and being normal is considered an insult almost. So if I want to adapt, I will have to face the ultimate contradiction. It's time to grow up, grow an opinion and stand up for myself. Basically, everything I'm afraid of doing...  

Maar om het met de woorden van mijn papa te zeggen: "Wie bang is krijgt ook slaag". Nu, tegen zo'n volkse wijsheid valt niets in te brengen. Wie niets nieuw probeert, staat stil in het leven. En stilstaan is achteruit gaan... Vandaar dus dat ik hier zowat elke dag 'nieuwe' dingen probeer te doen, de kleinste dingen eerst. Soms met een heilige schrik voor wat het resultaat zal zijn mocht er iets fout gaan en vaak met een zekere trots wanneer ik toch maar de sprong heb gewaagd. Het is alsof ik voor de tweede keer opgroei, maar dan zonder vangnet... 

Never try, never know and that's why I do new things everyday, beginning with the small things. It's always a struggle to overcome the fear of failure, but when it does turn out well I'm so proud of myself for taking a leap. It's like growing up for the second time, but without a safety net...

PS: WEDDING COUNTDOWN = 9 DAYS 

xoxo,
Nathalie

2 comments :

  1. Wow! Nog maar 9 dagen!!! PROFICIAT!

    Trouwens ik geloof dat je je mannetje wel kunt staan tegen die spraakzame Amerikanen ;)

    ReplyDelete
  2. Oh wat mooi geschreven Nathalie <3

    ReplyDelete

Thanks for leaving a message!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...