September 17, 2013

THE LITTLE THINGS: BELGIAN CIDER


Ik moet eerlijk bekennen... Af en toe gaat er niets boven een heerlijk ijskoude Kriek. Perfect om 's avonds na een warme zomerdag mee af te koelen en ideaal aangezien ik die warme zomerdagen nu net in overvloed heb! Nochtans betrap ik me er hoe langer hoe vaker op ook naar cider te grijpen (zei iemand identiteitscrisis?). Laat een ding duidelijk zijn: het is niet onmogelijk om mijn favoriete Belgische drankje te bemachtigen aan deze kant van de Atlantische oceaan. Amerikanen zijn verzot op Belgisch bier en dus ook op de fruitige soort, maar het draait wel vaak goedkoper uit deze drang op een andere manier te bevredigen. Cider is dan zeker weten een waardig alternatief. Mijn liefde voor cider heb ik noodgedwongen (het bier is er echt niet te drinken) opgelopen in de UK en de overstap was ook hier dus weer snel gemaakt (ondanks het feit dat hier wel goed bier te vinden is). Gelijk een echte Amerikaanse (of misschien nog net niet) drink ik nu Angry Orchard

I must confess... every once in while I have this craving for a delicious ice cold Kriek. It's the perfect beer to cool down with after enjoying a hot summer day which is ideal for me since I happen to have an overload of those summer days where I live now! More and more, however, I catch myself wanting to pick a bottle of cider in the shop (did someone say identity crisis?). Let's get one thing clear: buying Belgian fruit beer on this side of the Atlantic is not impossible to accomplish. Americans love Belgian beer - yes, even the sweet beers - but it is however often cheaper to satisfy these needs in a different way. Cider proves to be a worthy alternative. My love for cider involuntarily found its roots in the UK where the beer just wasn't all that good. So switching to cider again after moving here was a natural thing (even though American beer is far better than English beer). Like a true American (or not, I don't really know) I am now addicted to Angry Orchard



Maar Belgische cider? Daar had ik nog nooit van gehoord. Tot ik twee weken geleden stomverbaasd deze cider van Stella vond bij BevMo. Nu had ik toch wel gehoopt, als Belgische, op de hoogte te zijn van de laatste bierontwikkelingen... Hoewel ik betwijfel of deze cider ook echt in Belgie geproduceerd/verkocht wordt en dus moeilijk Belgisch te noemen valt, stond ik daar toch maar mooi onwetend te wezen. Blijkbaar is de hype van de UK  een tijdje geleden overgewaaid naar de US en is het hier een lucratieve markt geworden. En waar geld te verdienen valt kunnen de groten der aarde natuurlijk niet achterblijven. Alhoewel mijn favoriete boze boomgaard hier aan zoetigheid niet moet onderdoen voor Kriek, is de versie van Stella een beetje volwassener (of moet ik zeggen mannelijker?). De Cidre, Frans staat hier heel chique, springt hierdoor al meteen uit de band. 

I had never heard of Belgian cider however. Until two weeks ago, when I was stunned to spot this cider produced by Stella Artois at BevMo. I had hoped that I - as a Belgian citizen - would know about such beer developments... I doubt though that this cider is really produced/sold in Belgium and can therefore hardly be called 'Belgian'. Nevertheless, I was dumbfounded at this discovery. Apparently the hype from the UK crossed the ocean some time ago and settled itself in the US where it became a lucrative business. And when there's money to be made the big companies can't fall behind. My favorite angry orchard can definitely hold against Kriek when it comes to sweetness, but Stella's version offers a more grown up choice (or should I say more masculine?). The cidre, French looks so much more sophisticated here, is therefore far from your average cider.  




Sommigen prijzen dit brouwsel van Stella de hemel in, anderen vinden het veredeld appelsap... Ik in elk geval kon het drankje best smaken en volgende keer volg ik de instructies: wijnglas en ijs mogen blijkbaar niet ontbreken!

Some critics are refreshed by this creative take on cider, others aren't afraid to call it expensive apple juice. I quite liked it to be honest and next time I will read the instructions first: you pour it in a wine glass and drink it on the rocks! 

xoxo,
Nathalie

No comments :

Post a Comment

Thanks for leaving a message!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...